torstai 2. tammikuuta 2014

Voiman lähteet ja terve nöyryys

Aluksi täytyy määritellä, mitä voimalla tarkoitan. Voima on sisimmässäni oleva ominaisuus, jonka polttoaineena ovat elämänkokemukseni ja niistä syntyvät ajatukset. 

Mikä sitten on ajatus? Ajatus on sanallinen tai sanallisen kaltainen ääneen tai hiljaa mielessä lausuttu nimi tai määritelmä jollekin asialle tai ilmiölle, joka ilmaantuu havaintopiiriini aistieni kautta.

Ajattelen kymmeniä tuhansia ajatuksia vuorokaudessa, niin kuin kaikki tekevät. Luonnollista on, että osa ajatuksistani on positiivisia ja osa negatiivisia. Osan niistä tiedostan eli tiedän, mitä ajattelen. Suuri osa on valitettavasti tiedostamattomia. Tiedostamattomat ajatukset virtaavat lävitseni ilman, että edes huomaan niitä.

Yhtä kaikki, jokainen ajatus, olipa se tietoinen tai tiedostamaton, negatiivinen tai positiivinen, on yhtä voimakas kiihdytin sisäiselle voimallani. 

Ajatukseni synnyttävät tunteita. Sisimmästäni löytyy kaksi puolta, valo ja varjot. Jokainen voi tunnistaa nämä puolet itsessään. Välillä on hyvä päivä ja kaikki sujuu kuin rasvattu. Välillä on känkkäränkkä-päivä, jolloin toivon, etten olisi aamulla noussut edes sängystä. Nämä vaihtelut kuuluvat luonnollisena osana ihmisenä olemiseen. Ne ovat osa minua.

Valot ovat positiivisia tunteita, jotka on helppo hyväksyä ja niitä on kohtuullisen helppo ilmentää. Onhan mukava olla iloinen tai kuuluttaa koko maailmalle, kun olen rakastunut. 

Varjot puolestaan muodostuvat niistä negatiivisistä tunteista, jotka olen varastoinut kehooni niissä tilanteissa, joissa en ole pystynyt tunteitani syystä tai toisesta käsittelemään. Ne ovat jääneet sisäisyyteeni salaisuuksiksi, joita minun pitää yrittää peittää ja piilotella parhaan kykyni mukaisesti. Tiedostamattomina ja ikään kuin hylättyinä ne kuitenkin yrittävät tehdä itsensä näkyviksi monin eri tavoin: ilkeilynä, kiusaamisena, vähättelynä, ääritapauksissa väkivaltana.

Voimani tulee näkyväksi muille sanojeni ja tekojeni kautta. Riippuen siitä, kumpaa kanavaa, valojeni vai varjojeni, kautta voimani suodattuu, välitän ympäristööni joko rakkaudellista voimaa tai varjojeni värittämää voimattomuutta. Siten siis se, mitä näen ympäröivässä maailmassa on seurausta niistä voimista, jotka toimivat minun ja kaikkien muiden ihmisten sisäisyydessä. Ulkomaailma on aina seurausta jostain sisäisestä liikehdinnästä.







Terve nöyryys kulkuvälineenä

Toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla voimani tulee ympäröidä terveellä nöyryydellä. Terve nöyryys perustuu hyvään itsetuntemukseen. 

Itsetuntemus tarkoittaa, että tunnen itseni ja tapani toimia. Tiedän, mitä tunteita ja ajatuksia minussa liikkuu. Tunnistan asiat ja ihmiset, jotka esimerkiksi saavat minut raivon partaalle ja tiedostan omat reaktioni niihin. Ymmärrän vähitellen, että vain minä itse olen vastuussa sanoistani ja teoistani. Minun ei pidä syyttää ketään toista ihmistä tai ulkoista tapahtumaa siitä, millaista elämäni on. Ymmärrän myös, että vain minulla itselläni on valta ja avaimet oman elämäni muuttamiseksi.

Terve nöyryys tekee minusta pehmeän ja lempeän itseäni kohtaan. Silloin minulla on varaa olla suvaitsevainen myös lähimmäisiäni kohtaan. Vahvuuteni pääsevät oikeuksiinsa ja pystyn hallitsemaan ja hillitsemään vähemmän hyvät puoleni. Pystyn olemaan läsnä vallitsevassa hetkessä, kun minulla ei ole salaisuuksia piilotettavana. Minun ei tarvitse puolustella olemassaoloani. Sanani ja tekoni muuttuvat vähitellen itsestään ja huomaamattani rakkauden täyttämiksi. Sen sijaan, että ajattelen "Minä, minä. Mulle, mulle.", minulle tulee tärkeäksi huomioida myös muut ihmiset. Luonnollisesti haluan olla heille ystävällinen ja tuottaa heille iloa.

Itsetuntemuksen lisääntymisen ja nöyrtymisen myötä myös tarpeeni korostaa itseäni tai tekojani häviää. Ymmärrän, että jokainen ihminen ja elävä olento on täydellinen sellaisenaan ja jokaisella on tehtävä täytettävänä. Ymmärrän vähitellen elämän kauneuden ja pyhyyden. Elämä itsessään ja kaikki elämäntapahtumat muuttuvat merkityksellisiksi ja arvokkaiksi. Elämä tarjoaa minulle lahjojaan päivittäin.

Kun olen suostunut terveeseen nöyryyteen, rakkaus virtaa lävitseni tehden pieniä ja suuria ihmeitä lähipiirissäni ja laajemmallakin foorumilla. Voimani pääsee ilmentämään itseään koko laajuudessaan ihmiskunnan hyvinvoinnin edistämiseksi.

Tähän viitekehykseen ja oman kokemukseni kautta koeteltuun "teoriaan" perustan tällä hetkellä elämäni. Ammennan siitä päivittäin ohjausta siihen, mihin minun tulee elämässäni kulkea ja mihin tehtäviin tarttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti